Bokanmeldelse: Lasaruseffekten

Tittel: Lasaruseffekten
Forlag: Aschehoug forlag
Antall sider: 548
Sjanger: Thriller

«Lasarus, kom ut! ropte Jesus høyt. Da kom den døde ut, med liksvøp rundt hender og føtter og med et tørkle bundet over ansiktet.»

Har vi en sjel? Hva skjer med sjelen etter vi dør? Og ikke minst finnes det noe liv etter døden? I Lasaruseffekten (inspirert av den bibelske myten Lasarus), jakter Bjørn Beltø etter en mystisk bok: De dødes bok.

En bok som skal kunne gi svaret på spørsmålene rundt døden og sjelevandring. En amerikansk forskningsgruppe tilbyr Beltø et usedvanlig spennende og umulig oppdrag: å spore opp denne boken. En bok som forøvrig ingen har sett på over tusen år. Og Bjørn Beltø? Han kan selvfølgelig ikke si nei til dette oppdraget og kaster seg ut i en verden hvor det florerer av mennesker som ikke vil svare på hvem de er, hva de gjør og hvorfor man ikke kan stole på noen.

Og det er her problemene for meg begynner å hope seg opp. Temaet for boken er vanvittig spennende, diskusjonen rundt om vi har en sjel og hva nøyaktig en sjel kan defineres som, er et tema som byr på mange interessante debatter. Det er så mye å hente i dette temaet, at skuffelsen blir større når Lasaruseffekten til slutt havner i et sammensurium av konspirasjonsteorier og klisjeer. Munker som bor langt ute i gokk, mystiske milliardærer med ressurser som ingen andre kan måle seg med, og…vent på det: amerikanere i sorte dresser og solbriller.

Boken har sine øyeblikk som bidrar til at man leser videre i håp om at det skal bli bedre. Kunnskapsnivået er høyt, og setter i gang tankene om hva sjelen betyr og ikke minst er for deg som person. Faktisk er det så interessant at jeg tok meg i å lese fotnotene med større interesse enn å følge med på de villeste teoriene Beltø møtte på underveis.

Halvveis i boken, etter enda en karakter ikke svarer på det Beltø spør om hadde jeg lyst å kaste boken i veggen. Det toppet seg helt på slutten med den amerikanske klisjeen: We are the good guys. Etter å ha lest hele boken sitter jeg igjen med to følelser, dette var bortkastet tid og penger og en skuffelse som er ganske dyp. Hva skjedde Tom Egeland?

2/5.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn: